Doorgaan naar hoofdcontent

Toekomstgerichte zorgtechniek vraagt om lef

Nieuwe technieken als IoT en smart sensoring veroveren de zorg. Dat is goed nieuws. Hierdoor werkt verplegend personeel efficiënter, wat in deze tijd van personeelstekort geen kwaad kan. Toch zijn er nog verbeterslagen te maken in het aanbod van deze oplossingen. Zodat cliënten nog beter geholpen worden.
Sinds de jaren ’60 zijn tientallen leveranciers bezig met het automatiseren van diverse zorgprocessen. Dat begon met de verpleegoproep in de simpelste vorm: een zoemer met een lampje. In de jaren ’80 is hier een uitbreiding bij gekomen met microprocessor techniek die voor hogere betrouwbaarheid zorgt. Dat was ook het begin van een wildgroei aan functionaliteit.

Functionaliteit volgt visie

In het aanbod van leveranciers zag je destijds een verschuiving. Functionaliteit werd leidend in de aangeboden concepten. Niet dat de cliënt of de zorgverlener daarom vroeg, integendeel. Maar voor veel aanbieders was hun eigen verdienmodel leidend in plaats van het belang van de cliënt. Eén van de uitingsvormen daarvan is dat de diverse systemen in instellingen niet met elkaar communiceerden. Iedereen had tenslotte zijn eigen oplossing. Zo creëerde de leverancier een ‘vendor lock’. Eenmaal ingestapt, is het moeilijk om uit te stappen.

Actualiteit

Nu zou het mooi zijn als dit allemaal geschiedenis was. Dat we tegenwoordig met open systemen werken, die de meeste meerwaarde creëren voor de cliënt en prettig werken voor de zorgverlener. Helaas, niets blijkt minder waar. Vrijwel alle leveranciers werken nog volgens het oude principe omdat hun verdienmodel daarop is gebaseerd. En zo kan het dat innovatie niet optimaal tot stand komt, zorgverleners niet efficiënt werken en instellingen flinke rekeningen betalen voor de systemen.

Toekomst

Ik geloof in open techniek, waarop je de benodigde functionaliteit kunt aansluiten of afhalen. Zodat je flexibel mee kunt schakelen met de cliënt. Zorgbehoeftes veranderen en worden complexer. Dat vraagt om systemen die dat naadloos ondersteunen. Zou het niet mooi zijn als leveranciers over hun schaduw heen stappen en de cliënt weer centraal stellen? Dat is spannend, omdat je je eigen markt veilig wilt stellen. Maar het stelt je ook in staat om innovatie een boost te geven, werkelijke toegevoegde waarde te leveren en de vooruitgang gaande te houden.

Lef hebben

Een andere route lopen dan je met de vorige leverancier hebt gedaan, is spannend. Wij beginnen altijd met het compleet doorgronden van het zorgproces. Op basis daarvan bedenken we welke functionaliteit op welke manier ingezet gaat worden. Vaak integreren we de bestaande hardware in de nieuwe oplossing. Maar dan wel met het primaire zorgproces als uitgangspunt. Heb jij het lef om je zorgtechniek tegen het licht te houden?

Populaire berichten van deze blog

MobiCall, een nieuwe berichten- en alarmserver

Met MobiCall, een nieuwe berichten- en alarmserver, kunt u uw telecommunicatie en IT volgens de laatste normeringen waarborgen. Geïntegreerd met mobiliteitsoplossingen zoals IP-DECT biedt Mobicall organisaties belangrijke additionele functionaliteit en zekerheid inzake bedrijfskritische communicatie systemen.
Mobicall is ontworpen voor aansluiting op een breed scala van externe toepassingen zoals semafoonsystemen, verpleegoproepsystemen, medische alarmering, brand-alarm en publieke alarmsystemen, gebouwbeheer en workflow systemen. Met de verdere integratie van communicatietoepassingen in bedrijfsprocessen, stijgt het aantal bedrijfskritische applicaties aanzienlijk. In veel sectoren stijgt het aantal gebruikte IT-systemen jaar op jaar, waarbij veelal elke extra applicatie zijn eigen set van gegevens, rapporten, meldingen en alarmberichten toevoegt. "De eisen die vandaag de dag gesteld worden met betrekking tot tijdige reactie op kritieke gebeurtenissen vereisen real-time terugko…

Versterking team Conview Care

Vanaf 1 oktober is Martijn Zijlstra de nieuwe accountmanager bij Leertouwer binnen het team Conview Care. Er is veel animo voor de domotica-zorgoplossingen die Conview Care biedt. Met de komst van Zijlstra wil Conview Care haar slagkracht verhogen en soepel inspelen op de toenemende vraag vanuit de zorgmarkt.

“We zijn erg enthousiast over de komst van Martijn.” vertelt Jasper Coppes, themaspecialist Zorg & Technologie bij Leertouwer. “Na het winnen van de Smart Homes Award en een aantal zeer succesvolle implementaties merken we dat de vraag naar onze oplossing stijgt. Martijn is met zijn kennis van de zorgmarkt en zijn netwerk binnen de ouderenzorg de ideale aanvulling op het huidige team.”

Die kennis en ervaring heeft Zijlstra de afgelopen jaren opgedaan bij IQ Messenger waar hij aan de wieg heeft gestaan van het software platform. IQ Messenger en Conview Care werken intensief samen omdat dit softwareplatform één van de vaste elementen in de oplossingen van Conview Care is. Mart…

De NEN normering wordt steeds belangrijker voor de Zorg

De NEN normering wordt steeds belangrijker voor de Zorg. Voorkom kritische gebeurtenissen. Kies voor een toekomstbestendig beheersysteem om uw IT en Telecommunicatie binnen de nieuwe NEN normering te waarborgen.

MobiCall berichten- en alarmserver is een nieuw beheersysteem om uw telecommunicatie en IT te waarborgen. Geïntegreerd met mobiliteitsoplossingen zoals IP-DECT biedt Telematch met de Mobicall berichten- en alarmserver zorgorganisaties belangrijke additionele functionaliteit en zekerheid inzake bedrijfskritische communicatie systemen.

Mobicall is ontworpen voor aansluiting op een breed scala van externe toepassingen zoals semafoonsystemen, verpleegoproepsystemen, medische alarmering, brand-alarm en publieke alarmsystemen, gebouwbeheer en workflow systemen.

"De eisen die vandaag de dag gesteld worden met betrekking tot tijdige reactie op kritieke gebeurtenissen vereisen real-time terugkoppeling, hoge kwaliteit van spraakoproepen en prioritisering van informatie", legt…