Doorgaan naar hoofdcontent

Uber voor de zorg?

De zorg gaat veranderen steeds meer intensieve zorg nodig met minder personeel. Hiervoor zijn al veel oplossingen te bedenken die ik dagelijks bespreek met zorginstellingen. Hierbij is de boodschap eenvoudig; kijken op een smartphone wat er aan de hand is ipv luisteren of de kamer binnen gaan scheelt enorm op personele bezetting en verhoogt de veiligheid. De instellingen willen dit ook wel, maar de snelheid en interne belangen zorgen voor vertraging die niet genomen kan worden. Een simpel voorbeeld blijft het parkeer terrein van een instelling. Vaak zie je de invalide plaatsen bij de ingang, maar daar naast nog steeds de parkeerplaatsen van het bestuur...

De regie verschuift dan ook naar de consument zelf, en dat is wat Den Haag ook wil en gek genoeg vinden wij dat op zich ook niet heel erg. De zorg die ik krijg is namelijk 'regelgeving gebonden zorg', dit terwijl ik andere zorg wens en daar ook voor wil betalen als het mij meer oplevert.

Het verplaatsen van intramurale technologie naar extramurale omgeving is door vendor-lock-in niet goed mogelijk, alle producenten willen er mee aan de slag, zelfs producenten van AAL systemen gaan een consumenten product op de markt brengen die mij gaat vertellen dat mijn moederen minder actief is deze week... en heb ik een systeem draaien, maar veranderd mijn functionele wens, dan kan ik niet even een andere slim apparaat daarin combineren.

In 2015 gaat het helemaal los. Veel markt partijen zijn bezig een propositie te brengen om in te spelen op deze ontwikkelingen, en die moedig ik ook zeker aan. Kijk naar Uber en Lyft waarbij je binnen 4 minuten een luch via de taxi thuis bezorgt krijgt. Daarin schuilen wel valkuilen, de de-centrale platformen gestuurd door het sociale domein zorgt voor prijsdruk, op dit moment zijn dergelijk constructies tijdelijk, gezien de kwaliteit en opbrengsten voor medewerkers die zich aanbieden en de keten is complexer dat een lunch. Voor zorg is het mogelijk een 'Uber' constructie te realiseren, echter met één groot verschil; regie licht bij de mantel, zorgplicht blijft staan en diversiteit is groot. Is dit mogelijk? Ja, dit is mogelijk, maar niet voor veel spelers doordat ze niet de hele keten kunnen bedienen en ook niet de kennis hebben.

Innovatie in de zorg zal dan ook consumenten gedreven worden en het verdienmodel wordt plat geslagen. De vraag blijft wie zal gaan acteren qua regelgeving, normen en waarden. Alleen wij als consument gaan daar niet op wachten, want wij verwachten dat we zaken zelf moeten gaan regelen, maar verwachten nog wel een professioneel vangnet vanuit Den Haag.

15 maart 2017 kunnen we weer gaan kiezen wie er in Den Haag zitten en wie weet vinden wij tegen die tijd zaken weer anders en wordt Uber nauwelijks gebruikt na de verkoop van alle aandelen...







Populaire berichten van deze blog

MobiCall, een nieuwe berichten- en alarmserver

Met MobiCall, een nieuwe berichten- en alarmserver, kunt u uw telecommunicatie en IT volgens de laatste normeringen waarborgen. Geïntegreerd met mobiliteitsoplossingen zoals IP-DECT biedt Mobicall organisaties belangrijke additionele functionaliteit en zekerheid inzake bedrijfskritische communicatie systemen.
Mobicall is ontworpen voor aansluiting op een breed scala van externe toepassingen zoals semafoonsystemen, verpleegoproepsystemen, medische alarmering, brand-alarm en publieke alarmsystemen, gebouwbeheer en workflow systemen. Met de verdere integratie van communicatietoepassingen in bedrijfsprocessen, stijgt het aantal bedrijfskritische applicaties aanzienlijk. In veel sectoren stijgt het aantal gebruikte IT-systemen jaar op jaar, waarbij veelal elke extra applicatie zijn eigen set van gegevens, rapporten, meldingen en alarmberichten toevoegt. "De eisen die vandaag de dag gesteld worden met betrekking tot tijdige reactie op kritieke gebeurtenissen vereisen real-time terugko…

De NEN normering wordt steeds belangrijker voor de Zorg

De NEN normering wordt steeds belangrijker voor de Zorg. Voorkom kritische gebeurtenissen. Kies voor een toekomstbestendig beheersysteem om uw IT en Telecommunicatie binnen de nieuwe NEN normering te waarborgen.

MobiCall berichten- en alarmserver is een nieuw beheersysteem om uw telecommunicatie en IT te waarborgen. Geïntegreerd met mobiliteitsoplossingen zoals IP-DECT biedt Telematch met de Mobicall berichten- en alarmserver zorgorganisaties belangrijke additionele functionaliteit en zekerheid inzake bedrijfskritische communicatie systemen.

Mobicall is ontworpen voor aansluiting op een breed scala van externe toepassingen zoals semafoonsystemen, verpleegoproepsystemen, medische alarmering, brand-alarm en publieke alarmsystemen, gebouwbeheer en workflow systemen.

"De eisen die vandaag de dag gesteld worden met betrekking tot tijdige reactie op kritieke gebeurtenissen vereisen real-time terugkoppeling, hoge kwaliteit van spraakoproepen en prioritisering van informatie", legt…

Versterking team Conview Care

Vanaf 1 oktober is Martijn Zijlstra de nieuwe accountmanager bij Leertouwer binnen het team Conview Care. Er is veel animo voor de domotica-zorgoplossingen die Conview Care biedt. Met de komst van Zijlstra wil Conview Care haar slagkracht verhogen en soepel inspelen op de toenemende vraag vanuit de zorgmarkt.

“We zijn erg enthousiast over de komst van Martijn.” vertelt Jasper Coppes, themaspecialist Zorg & Technologie bij Leertouwer. “Na het winnen van de Smart Homes Award en een aantal zeer succesvolle implementaties merken we dat de vraag naar onze oplossing stijgt. Martijn is met zijn kennis van de zorgmarkt en zijn netwerk binnen de ouderenzorg de ideale aanvulling op het huidige team.”

Die kennis en ervaring heeft Zijlstra de afgelopen jaren opgedaan bij IQ Messenger waar hij aan de wieg heeft gestaan van het software platform. IQ Messenger en Conview Care werken intensief samen omdat dit softwareplatform één van de vaste elementen in de oplossingen van Conview Care is. Mart…