Doorgaan naar hoofdcontent

De ontwikkelingen in de zorg oplossingen gaan zo hard (?)

De ontwikkelingen gaan hard hoor je vaak zeggen over zorg oplossingen... Een uitspraak van leveranciers, want over de ongekend grote Vendor Lock-in die we in Nederland hebben wordt nauwelijks bericht.

Onlangs zeer veel gesprekken gevoerd met zorg instellingen en overheid. Alleen hebben ze een groot issue qua Vendor Lock-in. Hun uitspraak is dan ook, dat de ontwikkelingen juist niet hard gaan en dat het ons enorm veel geld kost. Dit klopt ook en de gebruikte technologieën op het gebied van alarmering, spraak, video communicatie in de zorg is nog steeds uit de jaren '80 en '90, propriëtair.

Zelfs de nieuwe generatie dienstverleners die in de markt stappen van de Regeling Zorg Infrastructuur zullen propriëtair aanbieden om op de zelfde manier business te genereren. Dat is op zich niet slecht als je als 'koper' dit ook wenst en vertrouwd. Maar veel instellingen beleven toch anders...

Dit komt door de ontwikkeling van markt generieke producten als Smartphones en Tablets. Deze slimme apparaten kunnen nu eenmaal veel meer dan de 'zorg toestellen'. En ook hier geld dat een propriëtaire oplossing op de slimme toestellen niet de wens zal zijn. De nieuwe generatie accepteert dit gewoon niet meer. Zij willen zelf bepalen welke grenzen er zijn in het zorg proces en niet de Vendor.

Een anders fenomeen dat zorgt voor deze verandering is video. Video komt voornamelijk naar boven vanwege gebruik Regeling zorg Infrastructuur, echter intramuraal zijn de winsten die behaald kunnen in het zorg proces met video enorm, dankzij de markt generieke Smartphones en Tablets. Veel vragen over video worden nog steeds gesteld in het kader van de Regeling Zorg Infrastructuur, maar gaan uitsluitend over video en niet over de volgende stap, preventie. De zorginstelling dient elke willekeurige vraag te kunnen stellen aan een Tablet gebruikers (dicht bij klant). Hoe voelt u zich? Wat is uw bloeddruk? Gaat u vandaag nog op pad?.... etc. Om zo trends te zien... Video is in de regel erg goed, maar het zorgproces optimaliseren betekend zeer laagdrempelig automatiseren zonder vendor-lock...

Een ander fenomeen in de extramuralisering (los van het feit of die nu echt gaat komen). Personeel intramuraal die alarmering en video gebruiken in het zorg proces kunnen net zo goed extramuraal werken. Dit is een andere benadering die door techniek-vrijheid mogelijk wordt en enorm veel kosten kan besparen.

Een stap verder is zorg alarmering, bewaking en communicatie in huis bij de cliënt. De intelligentie niet bij de zorginstelling maar bij de cliënt onderbrengen. Net als de ontwikkelingen van decentraal internet, energie (zonnepanelen), waterstof auto voor de deur, etc... Die ontwikkelingen zullen waarschijnlijk in een dergelijke vorm gaan komen...

Al met al heel veel ontwikkelingen volgens velen, of toch niet?

Populaire berichten van deze blog

MobiCall, een nieuwe berichten- en alarmserver

Met MobiCall, een nieuwe berichten- en alarmserver, kunt u uw telecommunicatie en IT volgens de laatste normeringen waarborgen. Geïntegreerd met mobiliteitsoplossingen zoals IP-DECT biedt Mobicall organisaties belangrijke additionele functionaliteit en zekerheid inzake bedrijfskritische communicatie systemen.
Mobicall is ontworpen voor aansluiting op een breed scala van externe toepassingen zoals semafoonsystemen, verpleegoproepsystemen, medische alarmering, brand-alarm en publieke alarmsystemen, gebouwbeheer en workflow systemen. Met de verdere integratie van communicatietoepassingen in bedrijfsprocessen, stijgt het aantal bedrijfskritische applicaties aanzienlijk. In veel sectoren stijgt het aantal gebruikte IT-systemen jaar op jaar, waarbij veelal elke extra applicatie zijn eigen set van gegevens, rapporten, meldingen en alarmberichten toevoegt. "De eisen die vandaag de dag gesteld worden met betrekking tot tijdige reactie op kritieke gebeurtenissen vereisen real-time terugko…

De NEN normering wordt steeds belangrijker voor de Zorg

De NEN normering wordt steeds belangrijker voor de Zorg. Voorkom kritische gebeurtenissen. Kies voor een toekomstbestendig beheersysteem om uw IT en Telecommunicatie binnen de nieuwe NEN normering te waarborgen.

MobiCall berichten- en alarmserver is een nieuw beheersysteem om uw telecommunicatie en IT te waarborgen. Geïntegreerd met mobiliteitsoplossingen zoals IP-DECT biedt Telematch met de Mobicall berichten- en alarmserver zorgorganisaties belangrijke additionele functionaliteit en zekerheid inzake bedrijfskritische communicatie systemen.

Mobicall is ontworpen voor aansluiting op een breed scala van externe toepassingen zoals semafoonsystemen, verpleegoproepsystemen, medische alarmering, brand-alarm en publieke alarmsystemen, gebouwbeheer en workflow systemen.

"De eisen die vandaag de dag gesteld worden met betrekking tot tijdige reactie op kritieke gebeurtenissen vereisen real-time terugkoppeling, hoge kwaliteit van spraakoproepen en prioritisering van informatie", legt…

Versterking team Conview Care

Vanaf 1 oktober is Martijn Zijlstra de nieuwe accountmanager bij Leertouwer binnen het team Conview Care. Er is veel animo voor de domotica-zorgoplossingen die Conview Care biedt. Met de komst van Zijlstra wil Conview Care haar slagkracht verhogen en soepel inspelen op de toenemende vraag vanuit de zorgmarkt.

“We zijn erg enthousiast over de komst van Martijn.” vertelt Jasper Coppes, themaspecialist Zorg & Technologie bij Leertouwer. “Na het winnen van de Smart Homes Award en een aantal zeer succesvolle implementaties merken we dat de vraag naar onze oplossing stijgt. Martijn is met zijn kennis van de zorgmarkt en zijn netwerk binnen de ouderenzorg de ideale aanvulling op het huidige team.”

Die kennis en ervaring heeft Zijlstra de afgelopen jaren opgedaan bij IQ Messenger waar hij aan de wieg heeft gestaan van het software platform. IQ Messenger en Conview Care werken intensief samen omdat dit softwareplatform één van de vaste elementen in de oplossingen van Conview Care is. Mart…