Doorgaan naar hoofdcontent

Zorg communicatie 2018

Google Glass in ZorgHoe zit de zorg communicatie er uit in 2018? Voor velen een gemakkelijke vraag. Een aantal voorbeelden. Iedereen heeft een tablet waarop video communicatie aanwezig is aangezien de Regeling Zorg infrastructuur zijn werk heeft gedaan tegen die tijd. Dit betekend dat we bellen met een zorgverlener en de buurvrouw handelingen verricht... Een andere variant is via de TV of andere PC-achtig apparaat waarop ook video aanwezig is... Is dit allemaal mogelijk vanuit een netwerk gedachte? Ja, alle providers als UPC en Ziggo verhogen de bandbreedte en in 2018 heeft iedereen meer bandbreedte voor de zelfde prijs... Wordt alles video of worden de nieuwe technieken gebruikt als Google Glass? En doen wij niet moeilijk over het feit dat de camera altijd aan staat. Dus de arts kijkt naar mij, wil ik dat nog wel... heel veel vragen...

We moeten helaas in de huidige ontwikkelingen meer terug gaan in tijd. We zijn privé gewend met alles te kunnen communiceren met iedereen dankzij IP techniek, ook wel internet genoemd. In de zorg is dat toch anders. We zijn gewend met robuust, degelijk, betrouwbaar, uniek, meetbaar... en verantwoordelijk. Is dat nog wel noodzakelijk in deze tijd, privé hebben we toch ook een smartphone? Een producent die claimt open IP te bieden waarop je alleen hun apparaten kunt aansluiten kan in 2018 niet meer. Laat staan dat je je bestaande zorgalarmering bewaakt laat alarmeren op Facebook (!). Tja, je wil er niet aan denken, of juist wel, want onze kinderen communiceren nou eenmaal zo en we willen (volgens velen) steeds meer hulp van sociale netwerken... vanuit een sociaal oogpunt of als kostenbesparing.

In 2018 heeft de ICT afdeling een andere rol. WhatsApp is ook een ICT dienst van 35 man, faciliteren aan 250 miljoen mensen. Dat kan ook omdat het gewoon simpel is en puur IP. Je kunt je de vraag stellen waarom een grote instelling zo veel mensen nodig heeft voor een paar duizend cliënten... Nog sterker, waarom geen WhatsApp gedachte voor je eigen instelling? Klinkt natuurlijk holistisch, maar ik merk in de praktijk dat als je alle communicatie in de zorg volledig naar IP zet en werkelijk open houdt, dat je heel eenvoudig zelf de zaken kunt regelen en bewaken en niet een 'merk'. WhatsApp is voor mensen ook geen merk, gewoon een dienst die we vertrouwen omdat iedereen het gebruikt...

Microsoft Lync heeft ook een stap genomen naar die richting. Skype wordt de interconnectie tussen bedrijven en consument. We zijn gewend te Skypen naar oma, waarom niet naar het reisbureau? Daarbij is de propositie van Microsoft Lync gewoon op any device, dus ook Apple en Android. Ze moeten wel, ander ziet de consument (die ook klant is) je hele oplossing niet eens... any-to-any.


In 2018 zal de communicatie in de zorg gaan veranderen echter iedereen in eigen tempo. Belangen zijn er genetisch altijd bij Nederlanders, dus de ideale wereld zal er niet komen, maar we moeten wel wakker worden, want als onze generatie oud wordt en hulp nodig heeft zit ik niet te wachten op een telefoontje op mijn vast lijn, want die heb ik niet.

Martijn Zijlstra


Populaire berichten van deze blog

MobiCall, een nieuwe berichten- en alarmserver

Met MobiCall, een nieuwe berichten- en alarmserver, kunt u uw telecommunicatie en IT volgens de laatste normeringen waarborgen. Geïntegreerd met mobiliteitsoplossingen zoals IP-DECT biedt Mobicall organisaties belangrijke additionele functionaliteit en zekerheid inzake bedrijfskritische communicatie systemen.
Mobicall is ontworpen voor aansluiting op een breed scala van externe toepassingen zoals semafoonsystemen, verpleegoproepsystemen, medische alarmering, brand-alarm en publieke alarmsystemen, gebouwbeheer en workflow systemen. Met de verdere integratie van communicatietoepassingen in bedrijfsprocessen, stijgt het aantal bedrijfskritische applicaties aanzienlijk. In veel sectoren stijgt het aantal gebruikte IT-systemen jaar op jaar, waarbij veelal elke extra applicatie zijn eigen set van gegevens, rapporten, meldingen en alarmberichten toevoegt. "De eisen die vandaag de dag gesteld worden met betrekking tot tijdige reactie op kritieke gebeurtenissen vereisen real-time terugko…

Versterking team Conview Care

Vanaf 1 oktober is Martijn Zijlstra de nieuwe accountmanager bij Leertouwer binnen het team Conview Care. Er is veel animo voor de domotica-zorgoplossingen die Conview Care biedt. Met de komst van Zijlstra wil Conview Care haar slagkracht verhogen en soepel inspelen op de toenemende vraag vanuit de zorgmarkt.

“We zijn erg enthousiast over de komst van Martijn.” vertelt Jasper Coppes, themaspecialist Zorg & Technologie bij Leertouwer. “Na het winnen van de Smart Homes Award en een aantal zeer succesvolle implementaties merken we dat de vraag naar onze oplossing stijgt. Martijn is met zijn kennis van de zorgmarkt en zijn netwerk binnen de ouderenzorg de ideale aanvulling op het huidige team.”

Die kennis en ervaring heeft Zijlstra de afgelopen jaren opgedaan bij IQ Messenger waar hij aan de wieg heeft gestaan van het software platform. IQ Messenger en Conview Care werken intensief samen omdat dit softwareplatform één van de vaste elementen in de oplossingen van Conview Care is. Mart…

De NEN normering wordt steeds belangrijker voor de Zorg

De NEN normering wordt steeds belangrijker voor de Zorg. Voorkom kritische gebeurtenissen. Kies voor een toekomstbestendig beheersysteem om uw IT en Telecommunicatie binnen de nieuwe NEN normering te waarborgen.

MobiCall berichten- en alarmserver is een nieuw beheersysteem om uw telecommunicatie en IT te waarborgen. Geïntegreerd met mobiliteitsoplossingen zoals IP-DECT biedt Telematch met de Mobicall berichten- en alarmserver zorgorganisaties belangrijke additionele functionaliteit en zekerheid inzake bedrijfskritische communicatie systemen.

Mobicall is ontworpen voor aansluiting op een breed scala van externe toepassingen zoals semafoonsystemen, verpleegoproepsystemen, medische alarmering, brand-alarm en publieke alarmsystemen, gebouwbeheer en workflow systemen.

"De eisen die vandaag de dag gesteld worden met betrekking tot tijdige reactie op kritieke gebeurtenissen vereisen real-time terugkoppeling, hoge kwaliteit van spraakoproepen en prioritisering van informatie", legt…