donderdag 7 maart 2013

Business Case Thuiszorg: Gratis! (?)

Een werkelijke hoofdpijn dossier in de zorg. Maar is het wel een hoofdpijn dossier? Een manager bij een zorg koploper zei deze week tegen mij:

"Extramurale zorg wordt sociale zorg waarbij leveranciers, dienstverlener en familie eenvoudig en intuïtief ‘verbonden’ moeten zijn om de zorgbehoefte te kunnen beantwoorden in de toekomst. Dit is eenvoudige business case, echter past het niet in het traditioneel denken bij bestuurders. Maar we moeten wel." 

Dit klopt helemaal naar mijn idee. Maar hoe maak je de case eenvoudig. 


  • Ten eerste dien je het als een business case te zien, wat soms al lastig is. 
  • Daarbij dien je merk onafhankelijk te worden qua technologie en apparatuur.
  • Traditionele hardware leveranciers sturen de klant, terwijl de cliënt stuurt.
  • Maak gebruik van spraak, video, keuze lijsten, invulvelden. Eenvoudig houden.
  • Je huidige leveranciers die diensten intern aanbieden, ook extern aanbieden. 
  • Nieuwe leveranciers die heel graag de zorg doelgroep wil bereiken ook diensten laten aanbieden. Bijvoorbeeld:
    • Taxi,zij willen graag betalen voor circa 500 nieuwe klanten per instelling.
    • Verzekeraar,willen heel graag zaken aanbieden.
    • Huisarts, automatisch inplannen van afspraak.
    • Maaltijd service, automatisch bestelling doorgeven met keuzelijst.
    • Week aanbieding van een buurt winkel,zoals vroeger de melkboer.
    • De Leesmap, aanbieding, abonnementen.
    • Melding SRV wagen, in de buurt, tijden, reminder, aanbieding.
    • Regulieren medicijnen van de apotheek, bestellen, controleren ja/nee ingenomen.
    • Etc.
  • Sociale netwerken toevoegen aan de zorg- en alarm communicatie.
    • Facebook berichten en updates van familie.
    • Calamiteiten meldingen naar familie
  • Gaming voor tijdbesteding en interactie in buurt en familie, ook meetbaar.
  • Zorg registratie, automatiseren is eenvoudig en levert direct minder declaraties op.
  • Etc.

Nu heb ik met de directie van een Taxibedrijf gesproken en stelde de vraag hoeveel zij willen meebetalen voor 500 extra klanten? Dat was een eenvoudig antwoord. 
Zorgverzekering biedt ik feitelijke zorg registratie aan, geen mapjes, Excel sheets, maar direct in het patiënten dossier. Ja graag. De Leesmap had het al zo moeilijk. Nu staan ze te trappelen.

Het is mij duidelijk en berekenbaar, je kunt heel veel diensten van derden aanbieden om extramuraal nauwelijks kosten te maken. Een community creëren tussen generaties, waar iedereen sociaal economisch vrolijk van wordt.

Dus nu ga ik de SRV man bellen of hij een icoon, pop-up of bestellijst wil hebben op het extramurale bedien scherm.