donderdag 24 januari 2013

Zusteroproep van de Blokker

Onlangs had ik een zeer prettige presentatie over alarmering systemen intramuraal waarbij een aantal zaken bij mij bleven hangen, onder andere 'any-to-any'. De betekenis daarvan leek mij duidelijk, zo van 'nou dat is mooi'. Echter had ik onlangs een prettige discussie met een bestuursvoorzitter van een zorginstelling die intramuraal en extramurale diensten aanbiedt. De meneer zei tegen mij: 'Waarom kosten die systemen altijd zoveel geld bij een leverancier, we moeten tenslotte de kosten drukken gezien de vergrijzing. De techniek is nu toch wel zo ver dat het allemaal standaard is. Waarom halen we het niet bij de Blokker?'

Toen ging er bij mij wel een lampje branden, want waarom halen we het niet bij de Blokker? Een zuster oproep kastje kost al snel tussen de 150 en 250 euro, dat is toch wel bizar veel geld voor de functionaliteiten die al zo lang bestaan. Dat kan ook wel anders, maar je moet het even weten. Het economisch model moet je veranderen, randapparatuur is een ondergeschikte en doet alleen maar domme dingen (die wel hard nodig zijn). Centraliseren was het toverwoord van telecom en telefooncentrales, maar dat is eigenlijk ook al gemeengoed en redelijk eenvoudig geworden. Mobiel is mobiel, en zolang bonussen bestaan zal de integratie niet sneller van lopen. Zuster oproep systemen intra- of extramuraal zijn zelfstandig en communiceren alleen met hun eigen merk en hebben een hardware belang, die tijd hebben we toch ook wel gehad. Dit bevestigd dan ook de opmerking van de bestuursvoorzitter: Waarom halen we het niet bij de Blokker?