maandag 7 januari 2013

Waar op te letten bij intra- en extramurale zorg investeringen

Voor veel zorg instellingen is het van belang de juiste investering te doen in een zorg alarmeringssysteem die past bij de toekomstige vraag van instellingen en cliënten. Hierbij dienen intramurale en extramurale zorgvraag en belangen samen te komen. Dit kan wel eens lastig worden aangezien de doelstellingen anders zijn en de meestal techniek te gesloten is. De ontwikkelingen volgen is cruciaal voor zowel Zorghoofd, Facilitair en ICT ook al spreekt men niet altijd de zelfde 'taal'. Managers worden overspoelt met termen als IP, IPDECT, Private GSM, WiFi, Private Mobile Radio, ESPA, SMS, CarePhone, Dwaaldetectie, Video, SmartApps, BYOD, Positionering, Zusteroproep, NEN2575, etc...


Wat is nu de situatie van de huidige markt:



• Veel verschillende producenten/aanbieders
• Niet of nauwelijks standaardisatie van systemen
• Producenten zijn gericht op verkoop van hardware
• Verouderde technologie

• Geen intentie tot integratie en samenwerking
• Geen gecentraliseerd management en bewaking

• Omarming van Video, IP- en conventionele technologie
• Eenvoudig grafisch gecentraliseerd beheer 
• Geschikt voor 'any device' voor alarm oproep en alarm afmelding
• Flexibel beprijzing



Waar dien je rekening mee te houden qua investering:

• Volledig IP gebaseerd
Geen merk/producent voorkeur, werkelijk open

 Alle product/merk integraties zijn mogelijk


Dus terug naar het begin. Wat hebben we nu per locatie, wat moet 'blijven', hoe willen we zorg inrichten, hoe gaan we zorg op afstand inzetten, en waar willen we naartoe ongeacht van techniek en apparaat.


Heel veel vragen die wel beantwoord kunnen worden. De eerste zin bij een pakket van eisen begint met  'keep it simple'...