dinsdag 7 februari 2012

Beheerproces en service bij domotica voor kleinschalig wonen

Beheerproces en service bij domotica voor kleinschalig wonen blijkt vaak lastig in de praktijk. Leveranciers beperken zicht tot de technische oplossingen terwijl de zorg organisatie ontzorgd moet worden in beheer en service. Steeds meer instellingen zoeken naar mogelijkheden van zorg op afstand waarbij de techniek geen beperkingen heeft. Echter merken de adviseurs dat leveranciers niet verder mee denken in het verlenen van zorg terwijl de omgeving die wel moet verlenen. Het gaat verder dan gereedschap in de zorg. Service is niet alleen een uurtje schrijven, maar begrijpen dat een zorginstellingen ook bij jou terecht wil indien de voordeur niet open gaat, want de zorgverlener weten ook niet wie wat doet indien een deur via een DECT toestel open wordt gedaan. Is dat de leverancier van de DECT of van de deur? Het wordt allemaal complexer. Zo ook met zorg op afstand waarbij je qua beheer ook tegen een goede vraagstelling aan komt lopen, want als je 2000 zorg units actief hebt in den landen zul je goed moeten kijken naar je service organisatie. Ga je die zelf opbouwen of kun je die uitbesteden aan de partij die deze biedt...

Éen ding is wel te merken dat "beheer en service voor kleinschalig wonen en zorg op afstand een ondergeschoven kindje is geworden en dat veel leveranciers hier moeite mee hebben"...