zaterdag 7 januari 2012

Programma's van Eisen in de zorg.

De laatste tijd benaderen mij veel organisaties die op 'de buurtzorgmanier' willen werken. Vaak is het vertrekpunt de ICT. En dat is ook logisch want ik heb immers iets te maken met de ICT van Buurtzorg. 
De meeste organisaties zitten in de klassieke modus. Via een Programma van Eisen (PvE) moeten leveranciers een mooi en passend aanbod doen. Zo hoort dat, zo hebben we dat geleerd.
Veel van die PvE's (of ze nou in een klassiek jasje of in een modern jasje zijn gegoten) leg ik graag aan de kant, ik heb er niks mee. Ik haak bij de inleiding meestal al af. De meeste eisen die er instaan zijn afkomstig van de kleilaag van de organisatie. En als ik dan probeer uit te leggen dat dat niet gaat werken omdat juist die kleilaag een volledig andere rol krijgt in 'het Buurtzorgmodel' dan komt er meestal een eind aan het contact. Soms kom ik wel in gesprek en kan ik uitleggen welke ingredienten allemaal van belang zijn als je je organisatie wilt transformeren van een 'company' in een 'community'. Dan wordt het leuk!






Bron Weblog Ard Leferink